1114 Budapest, Móricz Zsigmond körtér 3/a

7 étel, ami jó a fogaknak!

A jó szájápolás messze túlmutat a fogmosáson és a fogselyem használatán. Sok jó szokást kell bevetni ahhoz, hogy mosolyod sokáig ragyogó és egészséges legyen. Számos hétköznapi étel is jó a fogaknak és segít a fogak egészségének megőrzésében.

jó a fogaknak
Egészséges táplálkozás

 

A következő ételek segítenek a fogszuvasodás és az ínybetegségek megelőzésében:

Sajt

Jó hír a sajtkedvelőknek. A sajt egy szuperétel a fogak szempontjából, mivel segít a megelőzni a fogeróziót. Minden alkalommal amikor kenyérfélét, édességet, citrusféléket vagy szénsavas italokat fogyasztunk savas hatás éri a fogakat, melynek következtében a fogzománc felpuhul és sérülékennyé válik. A sajt étkezés utáni fogyasztása jó a fogaknak mert ellensúlyozhatja az étkezés során keletkezett savat, így kiváló választás!

 

Hal

Fontos, hogy elegendő mennyiségű kalcium legyen a szervezetben, jó a fogaknak, megvédi fogainkat és az ínyt a betegségektől. A szervezet azonban nem képes megfelelő mértékben felszívni a kalciumot, ha nem áll rendelkezésére elegendő D-vitamin. A zsíros halak, mint például a lazac tökéletes D-vitamin forrás, amely lehetővé teszi a fogak és az íny számára a kalcium beépítését.

 

A narancs jó a fogaknak

Meglepő lehet, mivel a narancs is a citrusfélék közé tartozik… A citrusfélékben található C-vitamin erősíti az ereket és a kötőszövetet, valamint gyulladáscsökkentő így segít lassítani az ínybetegség előrehaladását ezáltal jó a fogaknak.

A legjobb ha mindig van narancs, grépfrút vagy egyéb citrusféle a gyümölcstálban! De fontos, hogy ügyeljünk arra, hogy fogyasztásuk után várjunk legalább fél órát a fogmosással.

 

A víz jó a fogaknak

A nyál 99,5% vízből áll. A szájüreg természetes öntisztulásához elegendő nyálra van szükség ezért fontos, hogy ne hagyjuk kiszáradni. A nyál optimális víztartalma elengedhetetlen az étel lebontásához, a baktériumok semlegesítéséhez és a fogszuvasodás megakadályozásához. Természetesen a víz nem olyan hatásos mint a fogkefe és a fogselyem de sokat segít a plakk (lepedék) és az ételmaradványok lemosásában. Ráadásul a kávé vagy más színező ételek után a vízzel történő öblögetés segít megelőzni a fogak elszíneződését.

 

Gyümölcsök és zöldségek

Nincs kéznél a fogkeféd? A magas rosttartalmú gyümölcsök és zöldségek az egyik legjobb választás ilyen estekre. Rosttartalmuknak köszönhetően valóban „tisztítják” a fogakat, a rágás következtében pedig serkentik a nyáltermelést.

A zöldsaláta tele van vitaminnal és ásványi anyagokkal, ami jó a fogaknak. A fejes salátában például C-vitamin, karotin, B-vitamin, mész, foszfor és vas is található. A ropogós és lédús gyümölcsök és zöldségek magas víztartalma szintén hozzájárul a cukortartalom ellensúlyozásához. Legyen kéznél mindig friss sárgarépa, zeller, uborka és alma, fogaid meghálálják!

 

Zöld és fekete tea

A zöld és a fekete teában található polifenolok kölcsönhatásba lépnek a plakkot (lepedéket) okozó baktériumokkal és segítenek megakadályozni azok elszaporodását. A baktériumok a szájban lévő cukrokból táplálkoznak, savat termelnek és idővel megtámadják a fogzománcot. A tea ezért remek választás étkezés közben vagy után mert segít megállítani a savak termelődését.

 

A csokoládé jó a fogaknak

Igen, a csokoládé! Mindaddig, amíg az legalább 70% kakaót tartalmaz, és természetesen mérsékelten fogyasztjuk. Kimutatták, hogy az étcsokoládé egy CBH nevű vegyületnek köszönhetően elősegíti a fogzománc megkeményedését, ennek hatására a fogak kevésbé lesznek hajlamosak a szuvasodásra. Nem minden fajta csokoládé jó! A kakaóbab hat pozitívan a fogakra, nem „klasszikus” értelemben vett csokoládé. Ezért kell ügyelni arra, hogy mindenképp étcsokoládét válasszunk, ami után pozitív tulajdonságai ellenére fogat kell mosni.