Gyermekfogászat

A gyermekfogászat a fogászat egyik szakterülete. A gyerekek fogai szerkezetükben eltérnek a felnőtt, maradó fogaktól, így nem ugyan azok a gyógymódok jelentik a megoldást. Sajnos sok kisgyerekben a fogorvos félelmet kelt, és csak a fájdalom jut eszükbe ha a gyermekfogászat felmerül. Alapvető fontosságú azonban, hogy a gyermekek fogait rendszeresen ellenőrizze szakember is, hogy megelőzzék a gyermekkori fogszuvasodást.

Gyermekfogászat
Gyermekfogászat – gyermekkori megelőzés

A gyermekfogászat területéhez tartozó kezelések

Fogazási problémák

Ha csecsemőkorban késik a fogzás, gyermekfogorvossal kell konzultálni. A fogaknak és az állkapocsnak is jó ütemben kell fejlődnie ahhoz, hogy a csecsemő fokozatosan megismerkedhessen a szilárd ételekkel. A megfelelő beszéd kialakulása szempontjából is fontos, hogy a fogak időben és egészségesen nőjenek. A gyermekfogászat segít az esetleges anomáliák szűrésében, kezelésében.

Rosszul záró, szabálytalan fogak gyermekkorban

A rossz occlusio azt jelenti, hogy az alsó és felső fogak nem megfelelően érintkeznek. Ez problémát jelenthet az étkezésben és a beszédben is. A rossz záródás fájdalmat okozhat harapáskor, vagy megsértheti a szájat, az ínyt vagy a nyelvet. A gyermekfogászat területéhez tartozik a fogszabályozási problémák vizsgálata és esetleges fogszabályozó kezelés előírása.

Gyermekfogászat: Fogszuvasodás és gyökérkezelés

Annak ellenére, hogy a tejfogakat leváltják az maradó fogak, továbbra is fontos, hogy egészségesek maradjanak. A maradó fogakra is hatással van egy-egy tejfog korai elvesztése vagy szuvasodása. A gyermeknél nagyobb a valószínűsége a fogszuvasodás kialakulásának, melynek következtében a keletkezett üregen keresztül a baktériumoknak köszönhetően a fog belő része, a pulpa könnyen megfertőződhet és fogfájást okoz. Ezt a gyermekfogorvos fertőtlenítéssel vagy töméssel és folyamatos kontrollal kezelni tudja. Sajnos a gyermekkori fogszuvasodás sokkal gyorsabb mint a felnőtteknél, így előfordul, hogy rövid időn belül nagyon rossz állapotba kerül a fog. Ezért fontos a gyermekfogászat rendszeres látogatása.

Tejfog

A gyermekfogászat területéhez tartozik továbbá az ínygyulladás és ínyproblémák kezelése. Ezek kialakulása ugyanolyan gyakori gyermekkorban, mint felnőtteknél. A fogak rendszeres ellenőrzése, valamint a helyes szájhigiénia fenntartása már a fogak előtörésétől kezdve elengedhetetlen. Gyermekkorban a mindennapos fogmosás és fogselyem használata segíti, hogy a gyermekek fogai egészségesek maradjanak.