Parodontológia

A parodontológia a fogágy, a fogak tartószerkezetének megbetegedéseivel foglalkozó tudomány. A parodontológus a parodontális betegségek megelőzésére, diagnosztizálására és kezelésére szakosodott fogorvos.

parodontológia
Parodontológia, a fogágybetegségek kezelése kép

Ínygyulladás

Az ínygyulladás a fogakat körülvevő ínyt vagy a nyálkahártya szöveteket érinti. Ez a jelenség a parodontális betegség egyik formája; azonban kevésbé pusztító, általában nem jár visszafordíthatatlan károsodással vagy a fogágy (parodontium) változásával. Az ínygyulladásra legtöbbször akkor figyelnek fel a betegek amikor evés vagy fogmosás közben vérezni kezd az ínyük. Feltűnő még, hogy ínygyulladás esetén a nyálkahártya duzzadt és vörös színű lesz. Az ínygyulladás általában fájdalommentes, és leggyakrabban a lepedék és a fogkő felhalmozódásának köszönhető. Ha az ínygyulladást nem kezelik, már komolyabb, szintén a parodontológia ágazatához tartozó fogágybetegséghez vezet.

Parodontális betegségek

A fogágy több szövet együttese, amelyek feladata, hogy a fogakat rögzítsék. Ilyen az íny, a fogakat a csonthoz rögzítő kollagén rostok, a foggyökér cement rétege (amelybe a rostok beágyazódnak) és a fogat körülvevő csont. Előrehaladott állapotban a fogágy gyulladása ezeket a szöveteket együttesen érinti. A parodontológia területéhez tartozó fogágybetegségről érdemes tudni, hogy bár igazán fájdalmas tünetekkel nem jár, a fogak elvesztéséhez vezet.

A fogágybetegségek oka lehet genetikai, esetleg más betegségek is okozhatják, de a legjellemzőbb, hogy a plakk (lepedék) hatására alakul ki. A lepedék bakteriális biofilmet képez a fog felületén, ha nem távolítják el megfelelően a fogról, kiemelten a fogíny területéről, akkor idővel komoly problémákat okoz.

A parodontológia területéhez tartozó betegségek jelei és tünetei

• ínyvérzés
  • ínyvisszahúzódás
  • rossz lehelet
  • mozgó fogak
  • rosszul illeszkedő fogsor
  • plakk és fogkő

A fogágybetegségek valószínűsége több tényezőtől függ

• dohányzás
  • alkoholfogyasztás
  • cukorbetegség
  • elhízás
  • stressz
  • genetikai tényezők

Hogyan előzzük meg a fogágybetegség kialakulását?

A leghatékonyabb megelőzési módszer a megfelelő fogmosási technika, fogközi tisztító kefe vagy fogselyem, és fluoridos fogkrém használata. Évente kétszer, de minimum egyszer javasolt a rendelői fogtisztítás is, ahol speciális eszközökkel kezelik a fogat és az ínyt. Így azok a terültek is egészségesek maradnak, melyek fogmosás során nehezebben megközelíthetők.

Parodontológia, a fogágybetegség kezelése

Amennyiben a tünetek nem enyhülnek a dentálhigiéniai kezelések után sem érdemes parodontológus szakorvoshoz fordulni. A fogágybetegség esetén átfogóbb, mélyebb tisztításra, kezelésre is szükség lehet, amit megfelelő időközönként meg kell ismételni. Ezt minden eseteben parodontológus végzi.