Csontpótlás fogimplantátum beültetés előtt

Ha sokáig halogatjuk a hiányzó fogak pótlását a csont idővel felszívódik. Ahhoz, hogy a fogászati implantáció sikeres legyen és az implantátum hosszú távon elkísérjen stabil alapokon kell állnia. Amikor nincs elegendő csontszövet az implantátum beültetésre csontpótlás segítségével kiegészítik a meglévő csontállományt.

A csontpótló anyag általában kétféle lehet: a páciens saját csontjából (pl.: csípőcsont, állcsont) vagy külső forrásból eredő. Léteznek mesterségesen előállított csontpótló anyagok és állati eredetű (szarvasmarha) csontpótlók is. A legeredményesebb a saját csont felhasználása, de ez nem minden esetben lehetséges ezért kiváló alternatíva a külső forrásból származó csontpótló anyag is. Minden esetben a csontpótló anyagokat szigorú feltételek mellett sterilizálják, így teljesen biztonságosak, nem okoznak allergiás reakciót, gyulladást és nem lökődnek ki. A csontpótlás segítségével a szervezetet arra késztetik, hogy saját sejtjeit újraépítse. A kérdés csak az, hogy a csontpótlás milyen mértékű csontosodást eredményez a szervezetben?  A csontképződés mértéke ugyanis már a páciens adottságaitól, életkorától is függ.

csontpótlás

Hogyan történik a csontpótlás?

A csontpótlás első lépése egy konzultáció, ahol az orvos felméri a meglévő csont mennyiségét, a szájüreg állapotát és készít egy kezelési tervet. A pontos diagnózishoz egy 3D CT-re is szükség van, ami teljes képet ad az állcsontok és a fogak állapotáról. A következő alkalommal kerül sor a csontpótló műtétre. Nagyobb csonthiány esetén a kezelést követően általában 6 hónap múlva lehet a beültetni a fogimplantátumot. Ennyi idő kell a csontképződéshez, hogy az stabil alapot nyújtson az implantátumnak. A műtét különösebb fájdalommal nem jár, helyi érzéstelenítésben történik. A kezelést követő időszakban kisebb fájdalom jelentkezhet, de körülbelül annyi mint egy foghúzás után, így fájdalomcsillapítóval könnyen enyhíthető.

csontpótlás

Mi az a Sinus Lift?

Az arcüreg alsó része és a fogak gyökere között egy nagyon vékony csontréteg található. Sokszor foghúzás vagy foghiány miatt ez a csontmennyiség nem elegendő a fogászati implantátum beültetéshez ezért Sinus Lift azaz arcüreg emelés szükséges. Ez jellegzetesen a felső állcsont és az őrlőfogak helyén fordul elő. Abban az esetben, ha kevés csont pótlására van szükség, a csontpótlás és a fogimplantátum beültetése egy kezelésben történik. Ha ez nem lehetséges, sinus lift kezelés után is körülbelül 6 hónap a gyógyulási idő, ezalatt képződik elegendő csont az implantátum beültetéshez.